Finans- och Försäkringsbranschens Arbetslöshetskassa

Vanliga frågor rörande medlemskap

 

 Hittar du inte svaret här nedan, pröva istället att skriva in din fråga i sökrutan och tryck på sök-knappen.


 

Här kan du göra en fritextsökning och söka bland all information som rör Medlemskap.

 

 


 

Jag har slutat mitt arbete på grund av pension. Måste jag meddela er?                     

 

Om du har fyllt 65 år behöver du inte meddela oss något eftersom ditt medlemskap upphör automatiskt vid månadsskiftet innan din 65-årsdag. Har du inte fyllt 65 år ska du skriftligen begära utträde ur arbetslöshetskassan om du vill avsluta ditt medlemskap.

Utträde går att begära via ett mejl till a-kassan. I mejlet skriver du ditt personnummer och ditt namn, samt att du vill begära utträde på grund av pension. Ange också vid vilket månadsskifte du vill ha utträde.

Klicka här för att skicka oss ett mejl

Det går också att använda blanketten "Begäran om utträde" som finns att hämta här. Har du ingen skrivare, kontakta oss så skickar vi hem blanketten till dig.

Jag ska börja studera. Får jag lägre avgift då?  

 

Nej, alla medlemmar betalar samma avgift till arbetslöshetskassan.

Vad händer om jag glömmer att betala medlemsavgiften?

 

Arbetslöshetskassan skickar en påminnelse månaden efter den obetalda månaden. Har du tre obetalda månader upphör ditt medlemskap och du har inte längre rätt till inkomstrelaterad ersättning om du blir arbetslös. Det hjälper då inte att du betalar de obetalda avgifterna, men du kan söka inträde på nytt. 

Gör din ansökan online >

När får jag mitt inbetalningskort?

 

Omkring den 15:e i varje månad.

Till vilket bankgiro ska jag betala min avgift?

 

Avgiften till Finans- och Försäkringsbranschens Arbetslöshetskassa betalas till bankgiro 5851-6493.

Kan jag betala avgiften med e-faktura och hur gör jag då?

 

Ja, du kan betala avgiften med e-faktura. Du loggar in på din Internetbank och ansluter dig där. E-fakturan skickas sedan till din Internetbank efter den 8:e varje månad.

Jag är för närvarande föräldraledig. Får jag lägre avgift då?

 

Nej, alla medlemmar betalas samma avgift till arbetslöshetskassan.

Jag har inte fått något inbetalningskort från er den här månaden. Vad ska jag göra?

 

Om du brukar betala avgiften via din Internetbank, kan du själv gå in på Mitt Medlemskap för att hitta aktuell betalinformation. Har du ändå problem, kan nå oss på telefonnummer 08-791 17 50.

Jag har tappat bort inbetalningskortet jag fått från er.

 

Gå in på Mitt Medlemskap för att hitta aktuell betalinformation. Har du ändå problem, kan nå oss på telefonnummer 08-791 17 50.

Jag har ingen e-legitimation - hur ansöker jag då om medlemskap?

 

Kontakta a-kassan via mejl, så hjälper vi dig!

Klicka på brevbäraren nedan: