Bli medlem i a-kassan!

Ett medlemskap hos oss ger dig trygghet om du står utan arbete. Försäkra din inkomst du också!

Bli medlem i a-kassan.

Vem kan bli medlem?

Rätt att bli medlem har du som arbetar inom kassans verksamhetsområde eller i din senaste anställning arbetade inom kassans verksamhetsområde. Kassans verksamhetsområde är begränsat till i Sverige anställda tjänstemän inom finans- och försäkringsområdet, samt företagare i egenskap av entreprenörer inom finans- och försäkringsområdet. 

Medlemskap kan kan beviljas fram till månadsskiftet före månaden man fyller 65 år, och tidigast från och med första dagen i den månad din ansökan om medlemskap inkommer till oss.

Hur ansöker du?

Du ansöker enkelt om medlemskap genom att fylla i en elektronisk ansökan som du kommer åt med hjälp av e-legitimation/BankID. Har du inte e-legitimation/BankID kan du kontakta oss så hjälper vi dig.

 

Betalsätt för medlemsavgift

 

 

Betala med autogiro

Om du vill betala din medlemsavgift med autogiro anmäler du det snabbast och enklast direkt hos din Internetbank. Sök efter Finans- och Försäkringsbranschens Arbetslöshetskassa (bankgiro 5089-0664), genom att sökordet "finans", "försäkring" eller "A-K",  som betalningsmottagare för autogiro. 

Du kan också logga in på Mitt Medlemskap och registrera dig för autogiro. Gå till sidan Min profil och klicka på redigera till höger om rubriken Betalsätt. Markera Autogiro och fyll i dina kontouppgifter.

Betala med e-faktura

Om du vill betala din medlemsavgift med e-faktura anmäler du det på din Internetbank. Då får du en elektronisk faktura till din Internetbank efter den 8:e varje månad. Tänk på att du behöver logga in på din bank och signera betalningen av fakturan varje månad, alternativt lägga in autobetalning av e-fakturan.

Pappersfaktura

Om du inte har valt autogiro eller e-faktura skickar vi hem en faktura via post till dig den 10-12:e varje månad. 

Betalning om du befinner dig utomlands

När du betalar från ett annat EU/EES-land måste du även betala mottagarens kostnader för EU-betalning. Det innebär att du behöver lägga på ett belopp på din medlemsavgift. Beloppet kan variera beroende på vilken bank du har. Kontakta din bank för att få veta exakt vilket belopp. Betalning från länder utanför EU kostar också extra. Kontrollera med din bank vad kostnaden blir. Var noga med att ange korrekt IBAN-nummer och Swiftadress/BIC-nummer. Om dessa uppgifter är felaktiga blir det en högre kostnad.

IBAN: SE16 9500 0099 6042 0331 0521                             

SWIFT/BIC: NDEASESS

Kivra

Om du redan använder Kivra för hantering av myndighetspost och valt att få din faktura postalt, får du din faktura från oss i Kivra istället. 

Kivra är en tjänst för säker digital post från företag och myndigheter som är helt gratis. Om du du inte är ansluten till Kivra och vill gå över till digital post måste du registrera dig på Kivra. Med Mobilt BankID kan du sedan logga in på Kivra från såväl en smartphone, surfplatta och dator.

Mer information hittar du här.

Observera, att om du väljer att inte ansluta dig till Kivra så kan du fortfarande få avin i pappersformat istället. Likaså kan du i Kivra välja att ta bort Finans- och Försäkringsbranschens A-kassa som avsändare (ställa av): gå till Kivras meny och välj Inställningar för Avsändare. Klicka sedan på den du vill ändra och ta bort "gröna bocken".

Få din post via KIVRA 

Läs mer Visa mindre
Tack! En fantastisk kundservice. Imponerad av er snabbhet.
Emma
Stort tack för er hjälp! Inte så vanligt att man blir bemött med samma positiva serviceanda som ni visat mig!
Bertil

Bli medlem

För endast 115 kr får du:

  • Försäkrad lön
  • Branschkunnigt stöd
  • Snabb personlig service

Kontakta oss

Öppettider idag: 09:00-16:30
Lunchstängt: 12:00-13:00
Ordinarie öppettider:
  • Måndag09:00-16:30
  • Tisdag09:00-16:30
  • Onsdag09:00-16:30
  • Torsdag09:00-16:30
  • Fredag09:00-12:00
  • Lunchstängt12:00-13:00
Avvikande öppettider:
  • 2018-11-0209:00-13:00
Vanliga frågor om medlemskap
Jag har gått i pension, måste jag meddela er?

Om du har fyllt 65 år behöver du inte meddela oss något eftersom ditt medlemskap upphör automatiskt vid månadsskiftet innan din 65-årsdag. Har du inte fyllt 65 år ska du skriftligen begära utträde ur arbetslöshetskassan om du vill avsluta ditt medlemskap. Utträde begärs enklast genom att du loggar in i portalen Mitt Medlemskap via vår hemsida. Du loggar in med e-legitimation/bankID. Har du ingen e-legitimation/bankID, kontakta oss på 08-791 17 50 så hjälper vi dig!

 

 

Jag ska börja studera, får jag lägre avgift då?

Nej, alla medlemmar betalar samma avgift till arbetslöshetskassan.

Vad händer om jag glömmer att betala?

Vi skickar en påminnelse månaden efter den obetalda månaden. Har du tre obetalda månader upphör ditt medlemskap och du har inte längre rätt till inkomstrelaterad ersättning om du blir arbetslös. Det hjälper då inte att du betalar de obetalda avgifterna, men du kan söka inträde på nytt och på så vis ändå få ett sammanhängande medlemskap igen. 

Gör din ansökan online.

Till vilket bankgiro ska jag betala min avgift?

Avgiften till Finans- och Försäkringsbranschens Arbetslöshetskassa betalas till bankgiro 5851-6493.

Jag är för närvarande föräldraledig, får jag lägre avgift då?

Nej, alla medlemmar betalar samma avgift till arbetslöshetskassan.

Jag har inte fått inbetalningskort denna månad. Vad gör jag?

Du kan logga in i portalen Mitt Medlemskap för att hitta betaluppgifter. Har du ändå problem, kan du nå oss på telefonnummer 08-791 17 50.

När ska jag betala medlemsavgiften?

Medlemsavgiften ska vara a-kassan tillhanda senast den 28:e i varje månad. Om du har autogiro som betalsätt sker dragning av medlemsavgiften också den 28:e i varje månad. 

Hur ansöker jag om medlemskap utan e-legitimation?

Kontakta oss via mejl eller ring oss på 08-791 17 50, så hjälper vi dig!

Hur avslutar jag mitt medlemskap?

Vi tycker det är tråkigt att du inte vill vara medlem längre. Tänk på att om du avslutar medlemskapet kan du förlora din intjänade tid som du har varit medlem. Kontakta oss om du har några frågor kring det. Vi hjälper dig gärna!

Du avslutar ditt medlemskap genom att logga in i portalen Mitt Medlemskap och i "rutan" Frågor och svar hittar du en funktion för detta.

 

Om jag inte skulle vara nöjd?

Om du inte är nöjd med beslutet du fått från oss kan du begära omprövning av beslutet. Du kan skriva ett meddelande i Mitt Medlemskap och förklara vilket beslut du anser är fel, varför du anser att beslutet är fel och vilken ändring du önskar.

Om du är missnöjd även med vårt omprövningsbeslut, kan du överklaga beslutet till Förvaltningsrätten. 

Både omprövning och överklagande måste ske inom två månader från det att du fått vårt beslut.

Hur byter jag från min nuvarande a-kassa till er?

Fyll i en elektronisk ansökan om medlemskap. Om du vill ha hjälp med att byta från en annan a-kassa kan du i din ansökan be oss ordna bytet. Vi ser då till att du får med dig medlemstiden från din gamla a-kassa.

Hur byter jag till annan a-kassa?

Arbetar du inte längre kvar i finans- eller försäkringsbranschen bör du byta a-kassa. För att du ska kunna få tillgodoräkna dig din medlemstid hos oss ska du byta i ett månadsskifte. Du gör detta enklast genom att logga in på portalen Mitt Medlemskap och begär utträde under avsnittet "Frågor och svar". Du ska begära utträde till den sista i en månad för att sedan söka inträde i den nya a-kassan den första i månaden därpå.